Informacje
Projekt ma na celu edukowanie dotyczące przyczyn i skutków klęsk żywiołowych oraz działań podejmowanych przez leśników w celu zachowania trwałości i ciągłości lasów w Polsce. Głównym celem projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
Projekt realizowany jest w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Edukacja ekologiczna”.
Realizacja przedsięwzięć prowadzona jest przy ścisłej współpracy z placówkami resortów edukacji i środowiska, jak również administracji samorządowej. Projekt realizowany jest przez grupę specjalistów – naukowców i edukatorów z Instytutu Badawczego Leśnictwa.
Cele projektu
Głównym celem projektu, zgodnie z celem całego Programu, jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
Cele szczegółowe projektu obejmują:
- zapoznanie odbiorców z przyczynami i skutkami klęsk żywiołowych,
- pogłębianie wiedzy na temat działań podejmowanych przez leśników w celu zachowania trwałości i ciągłości lasów w Polsce,
- popularyzację wiedzy o środowisku przyrodniczym oraz kształtowanie właściwych postaw ekologicznych,
- podniesienie świadomości na temat szkód gospodarczych i biologicznych wyrządzanych przez huragany, gradacje owadów, powodzie, susze i pożary w lesie oraz jak zjawiska te wpływają na funkcjonowanie siedlisk przyrodniczych,
- kształtowanie indywidualnych postaw, nawyków i zachowań prośrodowiskowych w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej,
- pogłębianie wiedzy na temat najczęstszych przyczyn i okoliczności powstawania gradacji owadów oraz klęskowych zjawisk abiotycznych w lasach, niekorzystnie wpływających na
- zachowanie trwałości lasu i różnorodności biologicznej,
- podniesienie poziomu wiedzy nt. zasad prowadzenia zrównoważonej gospodarki leśnej i jej roli w zwiększaniu różnorodności biologicznej oraz powiększaniu zasobów leśnych Polski,
- wzrost zrozumienia działań hodowlanych podejmowanych przez administrację Lasów Państwowych na terenach klęskowych (gradacje owadów, pożarzyska, obszary zalane w trakcie powodzi, tereny objęte suszą, lasy po przejściu huraganów), uświadomienie potrzeby ograniczenia wstępu do lasu na terenach poklęskowych.
Charakterystyka projektu
Projekt ma zasięg ogólnopolski i będzie zapewniał udział odbiorców z 16 województw. Szczególny nacisk na edukację zostanie położony w 4 regionach o dużym nasileniu klęsk ekologicznych. Dla każdego regionu przypisana jest nazwa żywiołu:- I. OGIEŃPożary lasu (woj. łódzkie).
- II. POWIETRZESzkody od wiatru, zanieczyszczenia powietrza (woj. kujawsko-pomorskie);
- III.ZIEMIASzkody biotyczne - gradacje szkodliwych owadów i szkody antropogeniczne - zanieczyszczenia gleby (woj. podlaskie);
- IV. WODASusze i powodzie, zjawiska związane z opadem śniegu i niską temperaturą – okiść, sadź, śniegołomy (woj. mazowieckie).
Wśród zaplanowanych w projekcie działań należy wyróżnić:
- 1. Opracowanie kompletów materiałów dydaktycznych dla liderów-trenerów, które umożliwią im prowadzenie w ramach swej codziennej działalności działań edukacyjnych dotyczących zagrożeń wynikających z klęsk ekologicznych, wydanie poradnika merytoryczno-metodycznego i broszury pt. „Klęski żywiołowe w lasach”.
- 2. Przeszkolenie podczas 2-dniowych spotkań 720 liderów-trenerów: nauczycieli, metodyków, lokalnych liderów organizacji pozarządowych, jednostek samorządowych, edukatorów z ośrodków edukacji ekologicznej, pracowników Ochotniczych Straży Pożarnych (po 180 osób z każdego z 4 regionów – województw).
- 3. Przygotowanie filmu i diaporamy pt. „Leśne żywioły” ukazujących przyczyny i skutki klęsk żywiołowych oraz działań podejmowanych przez leśników w celu zachowania trwałości i ciągłości lasów w Polsce.
- 4. Wyemitowanie spotów radiowych pt. „Leśni pogromcy żywiołów”.
- 5. Przeprowadzenie problemowej konferencji i dwóch seminariów ogólnopolskich.
- 6. Przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu plastycznego pt. „Klęski ekologiczne w lasach”.
- 7. Przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu fotograficznego pt. „Cztery żywioły w lasach”.
- 8. Przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu wiedzy pt. „Leśni poskramiacze żywiołów”, skierowanego do uczniów szkół średnich o profilach przyrodniczych i leśnych.
- 9. Wydanie gier edukacyjnych: gry planszowej „Lasy pełne żywiołów”, gry karcianej „Czarny Piotruś”, puzzli kartonowych „Cztery żywioły”.
- 10. Przeprowadzenie zajęć tematycznych dla uczniów w Izbie Edukacji Leśnej IBL i pikników rodzinnych.
Wykonawcy projektu
- mgr inż. Artur Sawicki (IBL) – kierownik projektu
- mgr inż. Mirosław Kwiatkowski (IBL – zastępca kierownika projektu)
- dr inż. Cezary Bystrowski (IBL – Zakład Ochrony Lasu)
- mgr Ewa Fronczak (IBL – Zakład Zarządzania Zasobami Leśnymi)
- dr inż. Wojciech Gil (IBL- Zakład Hodowli Lasu i Genetyki Drzew Leśnych)
- mgr inż. Grażyna Głuch (IBL – Informacja Naukowa i Promocja, Izba Edukacji Leśnej)
- mgr Andżelika Haidt (IBL – Zakład Ekologii Lasu)
- dr inż. Tomasz Jabłoński (IBL – Zakład Ochrony Lasu)
- mgr inż. Łukasz Jełowicki (IBL – Zakład Geomatyki)
- mgr inż. Bartłomiej Kołakowski (IBL – Laboratorium Ochrony Przeciwpożarowej Lasu)
- mgr inż. Marek Lisańczuk (IBL – Zakład Geomatyki)
- mgr inż. Bartosz Nowakowski (IBL – Zakład Zarządzania Zasobami Leśnymi)
- dr hab. Krzysztof Stereńczak (IBL – Zakład Geomatyki)
- mgr inż. Adam Wójcicki (IBL – Zakład Ekologii Lasu)
- dr inż. Tadeusz Zachara (IBL – Zakład Hodowli Lasu i Genetyki Drzew Leśnych)
- dr inż. Grzegorz Zajączkowski (IBL – Zakład Zarządzania Zasobami Leśnymi)
Eksperci
- prof. dr hab. Dorota Dobrowolska (IBL)
- dr hab. Piotr Gołos (IBL)
- prof. dr hab. Jacek Hilszczański (IBL)
- prof. dr hab. Kazimierz Rykowski (IBL)
Zobacz film "Żywioły w lasach Polski"
Projekt ma na celu edukowanie dotyczące przyczyn i skutków klęsk żywiołowych oraz działań podejmowanych przez leśników w celu zachowania trwałości i ciągłości lasów w Polsce. Głównym celem projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa.
DIAPORAMA
Projekt ma na celu edukowanie dotyczące przyczyn i skutków klęsk żywiołowych oraz działań podejmowanych przez leśników w celu zachowania trwałości i ciągłości lasów w Polsce. Głównym celem projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa.